Reklamační řád
Pikron s.r.o., Pražská 3347/46a, 400 01 Ústí nad Labem, platné od 25. 5. 2018
1. Všeobecná ustanovení
1.1. Tento reklamační řád byl zpracován dle ustanovení zákona č. 89/2012 Sb.,
občanského zákoníku a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění
pozdějších předpisů a vztahuje se na zboží, u kterého je v záruční době
uplatňováno právo na reklamaci a upřesňuje postup smluvních stran v případě,
že přes veškeré úsilí společnosti Pikron s.r.o. o zachování vysoké kvality
nabízeného zboží, vznikne na straně zákazníka oprávněný důvod k uplatnění
práv z odpovědnosti za vady prodávaného zboží (dále jen reklamace).
1.2 Práva a povinnosti smluvních stran ohledně odpovědnosti prodávajícího za
vady (dále jen záruka), včetně záruční odpovědnosti prodávajícího, se řídí
příslušnými obecně závaznými předpisy, zejména ustanoveními § 1914 až
§ 1925, § 2099 až § 2117 a § 2161 až § 2174 zákona č. 89/2012 Sb.,
občanského zákoníku.
1.3 Reklamační řád je nedílnou součástí Obchodních podmínek (dále jen OP)
a uzavřením kupní smlouvy vyjadřuje kupující souhlas s OP a s tímto Reklamačním řádem a potvrzuje, že je s nimi řádně seznámen.
1.4 Tento reklamační řád je platný od 25. 5. 2018 a ruší platnost předchozích
reklamačních řádů.
2. Prevence
2.1 Při výběru zboží je nutné, aby zvolený typ a rozměr výrobku přesně
odpovídal potřebám zákazníka. Zákazník před zakoupením výrobku vezme
v úvahu účel užití, provedení, materiálové složení a způsob ošetřování zboží.
2.2 Po celou dobu užívání zakoupeného zboží je nutné, aby zákazník věnoval
dostatečnou pozornost základním pravidlům užívání tohoto zboží. Zvláště je
nutné zvážit všechny faktory nepříznivě ovlivňující plnou funkčnost a životnost
výrobku.
2.3 Další nutnou podmínkou pro zachování dobrého stavu zboží a jeho
funkčnosti je jeho pravidelná údržba. Nesprávná, nevhodná nebo nedostatečná
údržba zboží podstatně zkracuje jeho plnou funkčnost a životnost
3. Odpovědnost prodávajícího
(práva z vad, rozsah záruky)
3.1 Prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména
odpovídá za to, že:
- Věc má ujednané vlastnosti, hodí se k požadovanému účelu a odpovídá jakostí. Chybí-li ujednání, má takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží,
- Je dodána v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti.
- Vyhovuje požadavkům právních předpisů.
Práva z vad - kupující podnikatel
3.2 Mezi podnikateli nelze uplatňovat ochranu spotřebitele při prodeji zboží
a neplatí zde 24 měsíční záruka. Prodávající odpovídá pouze za vady, které má věc v okamžiku převzetí, i když se tyto projeví až po převzetí. Neodpovídá tedy
za vady, které vznikly později.
3.3 Společnost Pikron s.r.o. se dobrovolně zavazuje poskytnout kupujícímu
podnikateli záruku 12 měsíců za jakost zboží. Zárukou za jakost se prodávající
zavazuje, že věc bude mít v záruční době obvyklé vlastnosti nebo že bude
způsobilá k použití pro obvyklý účel. Záruku shodnou s datem záruky poskytne
společnost Pikron s.r.o. kupujícímu podnikateli také na zboží, na němž je záruční
doba vyznačena nebo vyplývá ze záručního listu.
3.4 Pokud reklamaci uplatňuje kupující podnikatel, je lhůta pro vyřízení
reklamace smluvně dohodnuta na dobu 30 dnů. Do této lhůty se nezapočítává
doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému
posouzení vady. V tomto případě musí prodejce vyřídit reklamaci alespoň ve
lhůtě přiměřené.
Práva z vad - kupující spotřebitel
3.5 Právo z vad může kupující spotřebitel uplatnit, jestliže se na zboží
vyskytnou vady do 24 měsíců od převzetí. Projeví-li se vada v průběhu šesti
měsíců od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí.
3.6 Je-li na prodávané věci, jejím obalu nebo návodu k ní připojeném
vyznačena v souladu se zvláštními právními předpisy lhůta k použití věci, skončí
záruční doba uplynutím této lhůty.
3.7 Záruční doba začíná běžet převzetím zboží kupujícím spotřebitelem.
Záruční doba se prodlužuje o dobu, po kterou bylo zboží v opravě. V případě
výměny zboží v rámci záruční opravy pokračuje původní záruční doba.
4. Odpovědnost kupujícího
(práva plynoucí z odpovědnosti za vady)
4.1 Právo na reklamaci zboží se nevztahuje zejména na případy, kdy závada
nebo poškození vzniklo z těchto příčin:
- mechanickým poškozením, poškozením elektrickým přepětím nebo živelnou pohromou,
- prokazatelně nesprávným užíváním a užíváním v rozporu s návodem k použití nebo pokyny uvedenými na obalu nebo v záručním listu,
- prokazatelně nedovoleným zásahem do zboží (mechanické úpravy, lepení, poškození plomb, apod.),
- prokazatelně neodbornou instalací a obsluhou,
- užíváním v rozporu s obecně známými pravidly užívání a v podmínkách, které neodpovídají svojí teplotou, prašností, vlhkostí, chemickými a mechanickými vlivy prostředí, které je určeno výrobcem nebo které jednoznačně vyplývá z povahy věci.
4.2 Odpovědnost prodávajícího za vady se nevztahuje na opotřebení
způsobené obvyklým užíváním, u zboží prodávaného za nižší cenu za vadu,
pro kterou byla nižší cena ujednána, u použitého zboží za vadu odpovídající
míře používání nebo opotřebení, kterou mělo zboží při převzetí kupujícím
4.3 Právo z vadného plnění (na reklamaci) kupujícímu nenáleží, pokud
prodávající kupujícího před převzetím zboží upozornil, že zboží má vadu, pokud
kupující vadu sám způsobil nebo pokud kupující před převzetím zboží věděl, že
zboží má vadu.
4.4 Reklamaci je nutné uplatnit bez zbytečného odkladu, ihned jakmile se vada
objevila. Případné prodlení při pokračujícím užívání zboží může zapříčinit
prohloubení vady a znehodnocení zboží nebo znemožnit objektivní posouzení
skutečných příčin současného stavu zboží a může být důvodem zamítnutí
reklamace.
4.5 Zjevné poškození zboží nebo jeho obalu při doručování je třeba ihned řešit
s dopravcem a sepsa t nesrovnalosti do předávacího protokolu (přepravního
listu). Kupující není povinen takovéto zboží od dopravce převzít a o zjištěném
poškození bez zbytečného odkladu musí informovat prodávajícího.
4.6 Kupující podnikatel je povinen si zboží bez odkladu překontrolovat a
případné zjištěné závady (které lze kontrolou zjistit) bez zbytečného odkladu
vytknout prodávajícímu.
4.7 V případě zaslání zboží prodejci je nutné zboží zabalit pro přepravu
takovým způsobem, aby nedošlo k jeho poškození během přepravy.
4.8 Prodávající je oprávněn odmítnout přijetí zboží na reklamaci, pokud je
zboží nebo jeho součásti znečištěny a nebo pokud zboží není předáváno
v souladu s hygienickými předpisy a zásadami.
5. Vyřízení reklamace
(způsob podání, uplatnění a vyřízení)
Základní podmínky pro uznání reklamace
5.1 Vyskytne-li se u zakoupeného zboží v záruční době vada, která je v rozporu
s právy z odpovědnosti za vady (Odpovědnost prodávajícího), má zákazník právo
tuto vadu reklamovat.
5.2 Za vadu nelze považovat změnu (vlastnosti) zboží, která vznikla v průběhu
záruční doby v důsledku jeho opotřebení, nesprávného používání, nedostatečné
nebo nevhodné údržby, v důsledku přirozených změn materiálů, z nichž je zboží
vyrobeno, v důsledku jakéhokoliv poškození uživatelem či třetí osobou nebo
jiného nevhodného zásahu.
5.3 Záruční dobu nelze zaměňovat s životností zboží, tj. dobou po kterou při
správném používání a správném ošetřování včetně údržby může zboží vzhledem
ke svým vlastnostem, danému účelu a rozdílnosti v intenzitě jeho užívání
vydržet. Záruční doba je obecná administrativní lhůta, která nemá žádnou
přímou souvislost s obvyklou životností konkrétního výrobku.
5.4 Kupující je povinen při uplatnění reklamace předat zboží čisté, suché a
hygienicky nezávadné. Pokud bude k reklamaci předloženo zboží v hygienicky
nepřijatelném stavu (špinavé, mokré, plesnivé atd.) nebo nekompletní, bude
reklamace vyřešena ihned zamítnutím.
Podání, předání a lhůty k vyřízení
5.5 Reklamaci uplatňuje kupující u prodávajícího tam, kde zboží zakoupil,
tzn. na adrese provozovny Pražská 46A, 400 01 Ústí nad Labem nebo může
reklamované zboží na tuto adresu zaslat přepravní firmou. Skutečný nákup
reklamovaného zboží musí kupující prokázat kupním dokladem nebo jiným
věrohodným způsobem.
5.6 Pověřený pracovník je povinen vydat zákazníkovi reklamační protokol, ve
kterém je uvedeno, kdy reklamaci uplatnil, co je předmětem reklamace a jaký
způsob řešení reklamace zákazník požaduje. Pokud kupující zboží do
reklamačního řízení zaslal přepravní službou, obdrží reklamační protokol
e- mailem.
5.7 Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve
složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba
přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení
vady.
5.8 Pokud reklamaci uplatňuje kupující spotřebitel, musí být reklamace včetně
odstranění vady vyřízena nejpozději 30 dnů ode dne uplatnění reklamace,
pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne jinak. Marné uplynutí této
lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy, to znamená, že kupující
spotřebitel může od smlouvy ihned odstoupit.
5.9 Pokud reklamaci uplatňuje kupující podnikatel, je lhůta pro vyřízení
reklamace smluvně dohodnuta na dobu 30 dnů. Do této lhůty se nezapočítává
doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému
posouzení vady. V případě prodloužení doby z důvodů uvedených výše, musí
prodejce vyřídit reklamaci alespoň ve lhůtě přiměřené.
5.10 Lhůta pro vyřízení reklamace je pozastavena v případě, že prodávající
neobdržel od kupujícího veškeré podklady potřebné pro řádné vyřízení
reklamace nebo zboží nedodá kompletní. Lhůta začne opět běžet až po dodání
vyžádaných podkladů kupujícím.
5.11 Kupující je povinen poskytnout prodávajícímu veškerou součinnost k
ověření existence reklamované vady a k jejímu odstranění (včetně vyzkoušení
nebo demontáže výrobku).
5.12 Kupující spotřebitel má právo na úhradu účelně vynaložených nákladů na
uplatnění reklamace, přičemž jsou tyto náklady chápány jako nejnižší možné.
Jedná se zejména o poštovné za zaslání reklamovaného zboží. Kupující
spotřebitel o proplacení těchto nákladů musí požádat bez zbytečného odkladu,
nejpozději však do jednoho měsíce od konce lhůty pro uplatnění práv
z reklamace.
Řešení reklamace při nepodstatném porušení smlouvy
5.13 Neodstoupí-li kupující od kupní smlouvy nebo neuplatní-li právo na
dodání nového zboží bez vad, na výměnu jeho součásti nebo na opravu zboží,
může požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. Kupující má právo na
přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat nové zboží bez
vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, jakož i v případě, že prodávající
nesjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy kupujícímu
působilo značné obtíže.
Pokud dojde k nepodstatnému porušení smlouvy, má kupující na výběr právo:
- na odstranění vady,
- na přiměřenou slevu z kupní ceny.
Řešení reklamace při podstatném porušení smlouvy
5.14 Nemá-li věc vlastnosti uvedené v článku Odpovědnost prodávajícího,
může kupující spotřebitel požadovat i dodání nového zboží bez vad, pokud to
není vzhledem k povaze vady nepřiměřené. Pokud se vada týká pouze součásti
zboží, může kupující spotřebitel požadovat jen výměnu této součásti. Není-li to
možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady
neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující
právo na bezplatné odstranění vady. Právo na dodání nového zboží nebo
výměnu součásti má kupující spotřebitel i v případě odstranitelné vady, pokud
nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší
počet vad. V takovém případě má kupující spotřebitel právo od smlouvy
odstoupit. Za opakovaný výskyt vady po opravě se považuje stejná vada, jež byla
v záruční době již nejméně dvakrát odstraňována.
Pokud dojde k podstatnému porušení smlouvy, má kupující na výběr právo:
- na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci,
- na odstranění vady opravou věci,
- na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo
- odstoupit od smlouvy.
Odstoupení od smlouvy v rámci reklamace
5.15 Kupující spotřebitel je oprávněn odstoupit od smlouvy v rámci reklamace
v případech uvedených v občanském zákoníku a nebo v případech uvedených
v čl. 8.5.14 a 8.5.15 tohoto reklamačního řádu. Odstoupení je vůči prodávajícímu
účinné v okamžiku, kdy je mu předáno nebo doručeno prohlášení kupujícího
spotřebitele o odstoupení od smlouvy, pokud jsou splněny všechny zákonné
podmínky dle §2001 a násl. občanského zákoníku. V případě odstoupení od
smlouvy se smlouva od počátku ruší a smluvní strany jsou si povinny vrátit vše,
co si na jejím základě poskytly.
5.16 V případě odstoupení od smlouvy je kupující povinen vrátit prodávajícímu
kompletní zboží včetně veškerého příslušenství.
Doručení zboží kupujícímu po vyřízení reklamace
5.17 Po vyřízení reklamace prodávající informuje kupujícího e-mailem nebo
telefonicky. Pokud bylo zboží zasláno přepravní službou, bude po vyřízení
zasláno na adresu kupujícího.
5.18 Prodávající vydá, případně zašle, kupujícímu písemné potvrzení, ve
kterém je uvedeno datum a způsob vyřízení reklamace, potvrzení o provedení
opravy a době trvání reklamace, popřípadě zdůvodnění zamítnutí reklamace.
5.19 Při osobním výdeji zboží po vyřízení reklamace je kupující povinen
předložit doklad, který obdržel při přijetí zboží do reklamace, popř. musí
prokázat svou totožnost.
Poučení spotřebitele o právu na odstoupení od kupní smlouvy
zákonná informační povinnost prodávajícího
Právo odstoupit od smlouvy
Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, máte jako
kupující spotřebitel (nikoliv jako kupující podnikatel) právo od smlouvy
odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce ve lhůtě 14 dnů ode dne
převzetí zboží. Od smlouvy nemůžete mimo jiné odstoupit, pokud jejím
předmětem byla dodávka zboží upraveného nebo vyrobeného dle vašeho přání.
Oznámení o odstoupení od smlouvy
Pro účely uplatnění práva na odstoupení od smlouvy musíte o svém odstoupení
od této smlouvy informovat společnost Pikron s.r.o. se sídlem Pražská 46A,
400 01 Ústí nad Labem, IČ: 47283777, e-mail: prodej@pikron.cz, tel: 475209587
formou jednostranného právního jednání (dopis, e-mail).
Formulář "Odstoupení od smlouvy" je k dispozici v přiložených dokumentech.
Jako vzor pro vytvoření odstoupení od smlouvy můžete použít např. i tento text:
Vážení, dne ..........… jsem prostřednictvím vašeho e-shopu www.pikron.cz s vámi
uzavřel kupní smlouvu, jejímž předmětem bylo toto zboží ........... Toto zboží jsem
převzal dne ......... Vzhledem k tomu, že smlouva byla uzavřena pomocí internetu
(telefonu), tj. typického prostředku komunikace na dálku, rozhodl jsem se využít
svého práva podle ustanovení § 1829 odst. 1 ve spojení s § 1818 zákona č.
89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, a tímto oznamuji, že od výše uvedené kupní smlouvy odstupuji.
Výše uvedené zboží vám zasílám zpět v samostatné zásilce. Zároveň vás žádám
o poukázání kupní ceny ve výši ......................... Kč ve prospěch mého bankovního
účtu č. ........., nejpozději do 14 kalendářních dnů od doručení tohoto odstoupení
od smlouvy.
Důsledky odstoupení od smlouvy
Pokud odstoupíte od kupní smlouvy, vrátíme vám bez zbytečného odkladu,
nejpozději do 14 dnů ode dne, kdy nám došlo vaše oznámení o odstoupení od
smlouvy, všechny platby, které jsme od Vás obdrželi, včetně nákladů na dodání
(kromě dodatečných nákladů vzniklých v důsledku Vámi zvoleného způsobu
dodání, který je jiný než nejlevnější způsob standardního dodání námi
nabízený). Pro vrácení plateb použijeme stejný platební prostředek, který jste
použil(a) pro provedení počáteční transakce, pokud jste výslovně neurčil(a)
jinak. V žádném případě Vám tím nevzniknou další náklady. Platbu vrátíme až
po obdržení vráceného zboží nebo prokážete-li, že jste zboží odeslal(a) zpět,
podle toho, co nastane dříve.
Převzetí zboží
Zboží bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů ode dne, kdy došlo
k odstoupení od této smlouvy, zašlete zpět nebo je předejte na adrese
provozovny uvedené výše.
Náklady spojené s vrácením zboží
Ponesete přímé náklady spojené s vrácením zboží a odpovědnost za snížení
hodnoty vráceného zboží. Odpovídáte za snížení hodnoty zboží v důsledku
nakládání s tímto zbožím jiným způsobem, než který je nutný k obeznámení se
s povahou a vlastnostmi zboží, včetně jeho funkčnosti.
Toto poučení spotřebitele je nedílnou součástí OP společnosti Pikron s.r.o.
Kupující byl s těmito OP seznámen před nebo při uzavření kupní smlouvy. Tímto
tedy spotřebitel prohlašuje, že byl seznámen se svým právem na odstoupení od
kupní smlouvy, byla-li sjednána pomocí prostředků na dálku.
|